Wednesday, December 16, 2009

hijrah lagi

hijrah dalam erti kata lain pindah, dari satu tempat ke satu tempat, dalam segi istilah, dari sesuatu yang baik kepada sesuatu yang lebih baik..ye, setiap manusia penghijarahan pasti berlaku, begitu lah perjalan hidup sebagai seorang musafir yang perlu mencari bekalan buat kehidupan di sana nanti.Kebetulan pula bulan ini juga bermula bulan pertama dalam kalender Islam, di mana bermulanya umat Islam kaum Muhajirin dan Ansar bersatu,begitu besar kesan yang dialami hasil dari penghijrahan Rasulullah serta sahabat-sahabatnya demi agama Allah yang suci ini.

kali ini penghijrahan dalam keluarga aku ke tempat lain. Abah telah dinaikkan pangkat dalam kerjanya, syukur di atas rezeki yang dilimpahkan.Apa lagi, mestilah kena tukar tempat kerja, keluarga aku kena berhijrah ke Ipoh Perak. Memang rasa seronok dapat lihat negeri orang lain, tapi semakin jauh pula jarak sekolah aku dengan rumah nanti, aku terpaksa menamatkan pengajian di sekolah itu sehingga kertas terakhir exam SPM tamat.Abah ada tanya jika aku ingin pindah ke sekolah lain, tapi aku rasa biarlah di sini, ah! tinggal setahun saja,sabar saja la.. abah dan ibu mungkin tak dapat hadir kerap untuk melawatku, semakin aku perlu kuatkan hati dan lebih berdikari.Usia yang menjangkau 17 tahun ,sudah besar...kalau orang tua-tua cakap dah boleh kahwin,hehe...
x mungkin lah, ya..itu dahulu, sekarang tak kira lelaki mahupun perempuan masih terus mengejar ilmu, kemudian baru fikir pasal kahwin.

Abah cakap keluarga kita seperti pengembara yang tak henti-henti berhijrah, abah dari Terengganu dan Ibu dari Selangor bertemu di Kuala Lumpur, kemudian sama-sama pindah ke Perlis, menetap selama 14 tahun kemudian pindah pula ke Penang, tak sampai 2 tahun kena pula pindah ke Perak.Begitulah kerjanya jika menjawat pegawai kerajaan, terpaksa mengikut ke mana saja yang diarah oleh pihak atasan.

dalam hal ini, seperti para ulama kata, hijrah membaiki akhlak, benarkah? ya, sangat benar, bagaimana akhlakku mula berubah apabila pindah ke sekolah baru, aku semakin menjadi orang yang sabar, pergaulan antara lelaki dan perempuan semakin kujaga, dan aku juga rasa semakin dekat denganNya.Itu lah hijrah dari segi lahiriah dan batiniah dan juga dari 'asi kepada hasan dan seterusnya kepada ahsan.

Rasulullah juga pernah bersabda, maksudnya:"perbaikilah akhlakmu bersama orang"
itu bermakna kita perlu menilai masyarakat sekeliling dan menilai diri kita agar akhlak yang sentiasa menjadi pandangan orang sentiasa dibaiki.

sama juga dalam memilih kawan,sahabat,mahupun teman, bukankah seseorang itu di atas agama dan akhlak temannya, berhati-hatilah memilih teman, apa lagi teman dunia dan akhirat...

nasihat dan menasihatilah sesama kita, hidup pastikan bahagia~ =]

No comments: